Cestopis

Praha

1. Den. 20. Únor 2004

17.9. 2006 - Vstupte na web s exotikou "exotickecestovani.cz" odkud je i tento cestopis.

Z našeho bydliště jsme odjeli autobusem na letiště Ruzyně v 17:36. Dorazili jsme v 19:00, což se ukázalo přehnaně brzy.

Sraz s delegátkou měl být ve 23:00. Hodili jsme si tedy zavazadla do úschovny na letišti a jeli jsme ještě na chvíli nazpátek na Zličín, koupit si nějakou ňamku. Po nasycení jsme se vrátili a vyzvedli si letenky a také se dozvěděli, že letadlo bude mít zpoždění cca 1 hod. Letět jsme měli původně v 01:00. Let se nám tedy přesunul na 02:00.

Po 23:00 jsme si nechali odbavit (zabavit) zavazadla a dostalo se nám nové infomace, že letadlo má další zpoždění a to znovu 1. hod. Odlet ve 03:00.

Po nové informaci, abychom nebyli smutní :-) jsme dostali každý poukázku na 70kč, do letištní restaurace. Trochu jsme si naplnili pupíčky zdravým zeleninovým salátem. Odtud jsme se už vydali do haly kde jsme měli letět a jelikož jsme měli pořád dost času, trochu jsme si schrupli. Spaní na letištních židličkách není ovšem nejpohodlnější a tak jsme začali vyhlížet letadlo.

Letiště v Praze

To nám nakonec přiletělo v 02:30, o půl hodiny dříve. Nechali jsme se zrentgenovat a stoupli si do fronty na letadlo. Protože jsme v dopravním letadle letěli poprvé, nějak nám nedošlo, že sedadla budou číslovaná a stáli jsme vpředu abychom si mohli sednout k okénku.

Dovnitř jsme jukli opravdu jako první a říkáme si, kam si sedneme. I šli jsme téměř dozadu k ocasu a posadili se. Nedalo mi to ale, když jsem si po usazení všiml, že sedadla jsou čislovaná a zeptal se letušky kde jsou naše sedačky. Sami tomu dodnes nemůžeme uveřit, ale z celého prázdného letadla jsme trefili přesně naše dvě místa. Úspěšně jsme vzlétli a vydali se na cestu do Egypta.

První polovina letu se odehrávala v noci ve tmě, takže jsme viděli města pod námi jako krásné svítící mozaiky. V době letu nad Středozemním mořem se už začalo rozednívat a to začínala být teprve podívaná.

V hloubce pod námi moře, nad ním krásná kupovitá oblaka a úplně nahoře my a čistě modrá obloha.

Hurghada

Hurá, my letíme do Egypta

Po hodině letu nad Středozemním mořem jsme vstoupili do poslední čtvrtiny letu. Konečně končilo moře a vykoukl na nás poprvé africký kontinent. Koukáme co nám nabídne za pohledy z letadla a rozhodně jich nebylo málo. Z výšky obdivujeme hory, nekonečnou skalnatou poušť, ťiťěrné vesničky, Nil a jeho políčka. Pomalu se blížíme k našemu prvnímu cíly Hurghadě.

Opravdu překrásný pohled je z výšky na modré Rudé moře. Obkroužíme město a začínáme klesat na přistání. Letadlo dosedlo celé, nic neodpadlo, z nás také ne. Vše zdá se, bylo v pořádku.

Hurghada za 30 USD !

Vyšli jsme z letadla a zjistili, že oproti Praze je zde odhadem +- 15 stupňů Celsia se sluncem, brzy ráno. Praha měla v den odletu -5 stupňů Celsia, což bylo opravdu příjemné zjištění. Vlezli jsme do letištního busíku, který nás odvezl ke vchodu do letištní haly, vzdálené zhruba 30 metrů :-) od letadla.

Zde jsme viděli poprvé egyptské policisty či vojáky ( nějak jsem nezjistil za celou dobu co jsme byli v této zemi, jaký je v jejich oblečení rozdíl ), kteří i přesto, že v této chvíli vedro nebylo měli ( težko říci z čeho ) uniformy z tlustého "vatelínu". Prostě mají všichni Egypťani rádi teplíčko.

Vešli jsme do haly, kde jsme si zakoupili od chlapíka v dřevěné budce kolky ( 30 USD pro oba ) na víza. Kolky jsme nalepili do pasu a šli k pasové kontrole. Zde jsme samozřejmě předkládali pas s kolky, společně s příletovou registrační kartou, kterou jsme předem dostali a vyplnili v letadle.

Úspěšně jsme se dostali do země Egyptské a vydali se ven. Zde jsme od delegátky zjistili, kam máme jít a do jakého autobusu se přidat.

Jali jsme se našich kufříků a dostali po cestě skromnou nabídku na taxi od jediného chlapíka, postávajícího před letištěm.

Před letištěm v Hurghadě

Zavazadla zaplnila prostor pod autobusem. Začínáme se rozhlížet po okolí. V Praze mrzlo, zde před letištem sekali trávu. Květiny kvetly, ptáci pěli, prostě krása. Po uklidňujícím momentu jsme zabrali dvě sedadla v busu a vyrazili k hotelu.

Good morning Mr.Mohamed...

Dostáváme první info o naší cestě a seznamujeme se s egyptským průvodcem Mohamedem, který nás celých 13 dnů provazí. (Přišlo nám, že Mohamed se v Egyptě jmenuje snad každý).

Nejdůležitější informace byla o uspořádání, které původně mělo být následující:

• 1 den: Hurghada
  • 2-3 den: Káhira
  • 4-5 den: Asuán
  • 6 den: Kom Ombo, Edfu, Esna
  • 7 den: Luxor, Údolí Králů, Karnak
  • 8-11 den: Hurghada
  • 12 den: odlet Praha

Samozřejmě nastala změna, jak to tak bývá. Program se změnil, takže první čtyři dny jsme byli v Hurghadě.

Čtyři hvězdičky a dva ručníky...

Dorážíme po 20 minutách jízdy do našeho hotelu SeaGull ****+, kde vyplňujeme na recepci registrační karty a necháváme si zavazadla odnést do pokoje ( od této chvíle se s nimi, téměř netaháme ). Obdrželi jsme také odměnu za vyplnění karty - 2 ručníky na pláž a info o hotelu.

Před čtyřplus hvězdičkovým hotelem SeaGull

Došli jsme k našemu pokoji 194 a vyložili si věci. Jako první chceme vidět jak vypadá okolí a hlavně moře. Jdeme se podivat.

Balada o korálových útesech

Kroky směřujeme k moři, jež je překrásně modré a hraje ruznými odstíny podle hloubky.

Pláž s výhledem na krásné čarující moře

Ale co čeká asi každý tj. korály, tak ty moc vidět nebylo. Sem tam občas je vidět barevná rybka, ale pokud někdo čeká, že vyjde z hotelu a tam budou korálové útesy, tak je bohužel zklamán.

Ano, když je hotel nový a má to štěstí, že je před ním nějaký koralový útes, tak to také nějakou dobu zůstane. Lidé jsou všeteční a rozhodně tomu nebude napořád a kdybyste alespoň chtěli vidět barevné korálové rybky, ty, pokud mizí korály, mizí také.

Rybky se v korálech schovávají, mají v nich prostě útočiště a bez korálů nejsou logicky ani ony. Pokud nemáte to štěstí a nejste v hotelu který má v moři korálový útes, nic Vám nebraní v tom, abyste se vydali na ostrov Giftun. Ten jsme navštívili, (níže) nebo do přírodní rezervace Shalm-Ha-Naga ( zde jsme bohužel nebyli, ale příště určitě ), která je prý hezčí než Giftun, protože byla otevřena nedávno.

Egyptský Las Vegas ?

Po vykoupání jdeme do města zjistit, co nám může nabídnout.

Město Hurghada v Egyptě, něco jiného, než Praha

Nabídlo nám plno aut, prodavače, z nichž Vám někteří nedají na chvíli pokoj ( neříkam že je to mínus ). Budovy, u kterých nepoznáte zda se od střechy rozpadají nebo jsou nedostavěné. ( Když se někdo přistěhuje, prostě přistaví nové patro ). Mini busy, které slouží jako "MHD". Jezdí pořád sem a tam po městě. Na každého chodce troubí jako upozornění jestli nechce svézt. Pokud chcete někam popojet, či se přímo projet, jen mávnete, nastoupíte a jedete dokud neřeknete stop. Samozřejmě za nějaký ten peníz.

Benzín je v Egyptě velice levný, (cca 1EL za litr) takže takovéto cestování vás nijak nezatíží. Také je zde množství restaurací jak krásných, tak obyčejných stánků na ulici. Velice se nám líbili především jejich trafiky, kde má prodavač noviny a časopisy položené přímo na chodníku zatížené pouze kameny.

Střevní potíže a jak na ně

Po kratší prohlídce města jsme šli na schůzku s delegátkou, pro čerstvé informace. Ta nejdůležitější se týkala střevních potíží :-). Údajně až 80 procent lidí, kteří Egypt navštíví je dostanou, ať se snaží jak chtějí se jim vyhnout. Nám oběma bylo později také špatně.

Většinou je Vám nevolno až tak 4-5 den po příletu, jak u koho. Naprosto špičkově ( víme z vlastní zkušenosti ) pomáhá dvojice léků: Drotazit-na vyléčení potíží, Imodium-pokud jedete např. busem a není nikde poblíž wc. Obojí se dá celkem bez problémů zakoupit v Egyptě v lékárně, každé za zhruba 50kč.

Trochu kultury neuškodí

Druhá informace se týkala výletů, které je možné si zaplatit a nabízí se:

1. Giftun-20 USD
  2. Shalm-Ha-Naga-? USD
  3. výlet k beduínům-30 USD
  4. Sakkara-? USD
  5. noční výlet kočárem tažený koni v Asuánu, s návštěvou mešity-7 USD
  6. Káhirské muzeum + alabastrová mešita-35 USD
  7. Abu Simbel-? není ale tak drahý jak se nabizí v Česku- cena cca polovina.
  8. osvětlené Pyramidy (Laser show s výkladem anglicky aj.- ? USD

My jsme si zaplatili: Giftun, beduíny, kočár v Asuánu, Káhirské muzeum+ citadelu a alabastrovou mešitu.

Noční život v Hurghadě

Po zaplacení jsme odešli na večeři, která zde stejně jako ve všech dalších hotelech ve kterých jsme byli ubytovaní probíhala formou bufetu. Nepřeberné množství zeleninových salátů, masa, různě ochucených rýží, těstovin, sladkostí, dortů a všeho možného co clověku chutná. Hned jsem si pro jistotu umazal celý rukáv svetru od rajčatové omáčky při nabírání jídla. Po výtečné večeři jdeme znovu na procházku do nočního centra Hurghady.

Tentokrát jsme se vydali dále než odpoledne a po přibližně půl hodince jsme došli do míst, kde už turisté ubývali a Egypťané přibývali. Klasické obchody se suvenýry mizely a místo nich se začaly objevovat stánky s pečenými rybami a různými masy. Mezitím se proplétaly kočky, které jedly zbytky ze země. Nepořádek v podobě odpadků a dalších rozličných předmětů, které nebylo lehké identifikovat, také nabíral na obrátkách. Občas nějaká kavárna, nebo jejich "hospoda", kde posedávali u vodních dýmek a čajů. Kousek od nich několik řeznictví s půlkami prasat zavěšených na železných hácích, vše plné much. Po nějaké době, projití několika křižovatek a odboček se nám už zdálo, že jsme moc daleko. Nikde žádný obchod pro turisty, nikde žádní bílí turisté. Jen my a samí Arabové. Neradi bychom se hned první den ztratily a raději jsme se vrátili a šli si odpočinout. Přitom jsme se dívali na jejich hudební stanici s arabskými pop hity ( mnohé se nám později staly oblíbenými ) a usnuli.

2.den - Giftun | Nahoru

17.9. 2006 - Vstupte na web s exotikou "http://www.exotickecestovani.cz" odkud je i tento cestopis.