Cestopis

Káhira - alabastrová mešita

6. Den. 25. Únor 2004

6.9. 2006 - Vstupte na web s exotikou "exotickecestovani.cz" odkud je i tento cestopis.

Malátný odjezd

Středeční ráno začínalo velice brzy v 02.00 ráno. Chystali jsme se na cestu do 20ti milionového velkoměsta Káhiry. Před hotelem na nás čekal autobus, kam jsme vlezli a nechali se odvézt do kolony hlídané vojáky po celou dobu cesty do Káhiry. Toto byl začátek šestého dne a jak jsem psal výše, většině lidí se kolem čtvrtého dne udělá zle, nejinak mě. Hned jak jsem ve 02.00 ráno vstal cítil jsem, že je mi mdlo. Sezobal jsem prášky a kupodivu neuvěřitelně rychle zabraly, ale určitě mi po nich hned dobře nebylo. Stav nevolnosti jsem měl přibližně 10. hodin. To je doba udávaná ke zlepšení zdravotního stavu a přesně tak trvala cesta do Káhiry autobusem. Nic příjemného to nebylo.

Vyrážíme

Po seřazení busů do kolony se vše dalo do pohybu. Mým skromným odhadem bych typoval 50 autobusů. Z Hurghady jsme odjeli kolem 03.00 ráno. Valná část cesty se odehrávala pouští. Postupně od druhé poloviny se objevilo moře a jelo se kolem vojenských základen. Alternativních zdrojů elektrické energie v podobě desítek obřích větrných mlýnů. Dále kolem ropných vrtů v moři i na poušti. Hotelů rostoucích uprostřed ničeho v poušti. U moře byly k vidění obrovské lodě a tankery mířící do Suezkého průplavu. Projížděli jsme veliké hory a plno jiných neméně zajímavých drobností. Na cestě, která trvala 10 hodin jsme měli dvě půlhodinové zastávky.

Největší africké město

Ve 13.00 jsme úspěšně vjížděli do Káhiry a jejího dlouhatááánského předměstí. Pomalu, ale jistě jsme projeli místními zácpami a měli namířeno k alabastrové mešitě Mohameda Alliho. Při jízdě se rozhlížíme tímto obrovským městem, kde jsou ohromné spousty zajímavých lokací. Baráčky od těch nejobyčenějších z nepálených cihel co se rozpadají nad svými obyvateli, až po krásné nové baráky s upravenými zahradami. Je to zvláštní pohled do dálky kde vidíte nízké, často z nepálených cihel neomýtnuté baráčky a nad nimi tyčící se mohutné výškové budovy. Pokračujeme a při cestě k alabastrové mešitě je vidět přímo ze silnice lomy, kde se získával před 4500 lety kámen na pyramidy v Gíze.

Zářící alabasrová mešita

Odtud už vidíme z busu velikánskou mešitu s jejími vysokými minarety, stříbrnými zakulacenými střechami a béžovými zdmi. Vystupujeme a jdeme dovnitř. Ještě si odskočíme v areálu mešity na WC a vidíme naprosto nejhorší záchody v našem životě :-). Od WC se vydáváme nahoru k mešitě a obdivujeme její mohutnost a krásu.

Chceme ovšem také dovnitř proto si zouváme boty. ( Šátek po ženách tentokrát nechtěli ). Vstupujeme na překrásné, lehce do žluta zabarvené alabastrové nádvoří. Vše je zde z alabastru. Zdi, podlaha, sloupy, podhledy, výzdoba.

My, uprostřed alabastrového nádvoří

Po prohlédnutí jdeme dovnitř, kde se nám dostává výkladu o historii mešity. Prohlížíme si bohatě zdobené stropy, světla visící ve výšce a výzdobu.

Mohutný strop uvnitř mešity

Tisíce ulic z nadhledu

Vycházíme ven a jdeme se podívat na panorama Káhiry. Výhled je opravdu působivý. Změti ticíců uliček, velké několikaproudé silnice, které se mezi vším točí jako hadi spolu s velkým množstvím mešit a v dálce lehce ve smogu tři pyramidy.

Obří výhled od alabastrové mešity

Také si jdeme prohlédnout fontánu s alabastrovými lvy stojícími nedalako, kteří jsou osázeni kolem dokola agávem. Pokračujeme vpravo od fontány po menší stavbě, kde se nachází malá výstava různých starších exponátu nábytku. Z výstavy odcházíme moc nás nenadchla a prohlížíme si venkovní areál mešity, kde je hezká zahrada se zastřiženými dřevinami. Už nám nezbývá moc času a proto se vracíme k autobusu a přesunujeme se do Káhirského muzea.

Káhira - Egyptské národní muzeum

Po cestě vidíme spousty lidí, opravdu spousty. Školáky ve stejnokrojích vracející se ze škol, různé obchůdky s rozličným zbožím, koně a osly s povozy jedoucí po okrajích silnic ( těch je opravdu dost ). Na křižovatce chlapíka s krabicí na rameni proplétajícího se mezi auty co prodává nějaké zboží. Mohutné mnohametrové ( ty největší na nábřeží Nilu ), fíkusy s visícími vzdušnými kořeny. Dorážíme na rušné náměstí před Káhirské muzeum. Těšíme se ještě v lehké nevědomosti, co nám tato slavná instituce nabídne. Zvenku budova vzhledem, lehce připomíná nádraží.

Egyptské národní muzeum ve vší kráse

Vstupujeme přes dvě brány

Vydáváme se přes první detektor kovů do malého parčíku, nacházejícího se před branami muzea. Po prohlédnutí několika soch, které park obsahuje vcházíme do budovy přes druhý detektor.

Vše co toužíte vidět

Úspěšně bez větších obtíží se dostáváme přímo k prvním exponátům a obdivujeme desítky nádherných sarkofágů z kamene a dřeva. Ohromné množství sošek a soch egyptských bohů, až po obyčejné obyvatele starého Egypta.

Neskutečně velká socha faraona s manželkou

Zvířecí mumie ( krokodýlů, hadů, psů, koček, opic ). Krásné malované kanopy ( sloužily pro uchování nabalzámovaných vnitřností mumií ). Vykládané truhlice perletí a slonovinou. Několik lehce atipických soch faraona Achnatona, který na patnáct let své vlády zavedl jednobožství v podobě boha Atona a ostatní božstvo formálně zrušil. Ovšem po jeho smrti znovu vše ke starému řádu vrátil slavný Tutanchamon.

Kacířský faraon Achnaton

Dále jsou k vidění veliké černé pyramidy, kamenné stoly na preparování těl mumií, roztomilí malí kamení skarabové, různé egyptské šperky a samozřejmě není možné zapomenout na opravdu fantastickou Tutanchamonovu pohřební výbavu.

Na hromady malých i velkých sošek narazíte všude

Zlatý hřeb muzea

Dále množství zlatých masek, náhrdelníků, několik zlatých a pozlacených sarkofágů a zlatý hřeb celého muzea Tutanchamonova zlatá pohřební maska. Ta je spolu s jeho sarkofágy nepředstavitelně krásné precizní dílo z něhož oči jen přechází.

Mistrovské dílo ze zlata a drahých kamenů

Zmínil jsem zde pouze zlomek věcí, které jsou v muzeu k vidění. Pokud máte rádi Egypt a čtete o nich alespoň občas v knížkách, uvidíte zde ty vzácné věci o kterých jste četli či je viděli na fotografiích. Jistě to bude stát zato. V době kdy jsme navštívili muzeum jsem měl možnost fotit bez blesku a natáčet videokamerou. Obojí dokonce zdarma. Kdo bude chtít vidět mumie faraonů, bude si muset trochu připlatit - 40 EL na osobu. Mumky jsou totiž zvlášť. Po prohlídce nám již moc sil nezbývá, vydáváme se tedy ven zakoupit si životadárnou vodu. Usedáme do stínu pod velikou egyptskou sochu a čekáme na autobus. Má dorazit za 20 minut a odvézt nás Káhirou do našeho hotelu Pyramids Cataract*****.

Ubytování s hudbou

Po přijetí před hotel nám při výstupu vyhrává živá muzika, v podobě veselých místních hudebníků. S blížícím se večerem jsme opravdu zmoženi po předchozí noci, kdy jsme vstávali velice brzy. Jeli 10 hodin autobusem a prohlíželi si alabastrovou mešitu s Káhirským muzeem. Po vstupu odcházíme vyplnit registrační karty. Za ně dostáváme klíče od pokojů a hurá pomalým krokem na večeři. Jídlo nám trochu obnovilo HP.

Dobrou noc netopýři

Jdeme se projít velice hezky zarostlou a upravenou hotelovou zahradou. ( Údajně má Pyramids Cataract největší hotelovou zahradu a bazén v Káhiře ).

Temná a jasná noc

V akáciích a datlových palmách kousek před naším pokojem potkáváme několik letících netopýrů. Přejeme jim dobrou noc ( nebo spíš den, pro ně ) a jdeme si lehnout.

7.den - Kahira | Nahoru

6.9. 2006 - Vstupte na web s exotikou "http://www.exotickecestovani.cz" odkud je i tento cestopis.